6 skutecznych porad na pozbycie się stresu przed egzaminem na prawo jazdy

6 skutecznych porad na pozbycie się stresu przed egzaminem na prawo jazdy

24 Kwi, 2013 | | ,
ABC kierowcy

Egzamin na prawo jazdy, podobnie jak inne zadania weryfikujące nasze umiejętności może wywołać nieprzyjemne napięcie. Związane jest to z wytwarzaniem przez nasz mózg hormonów zakłócających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. W rezultacie nasza aktywność jest pobudzona lub zupełnie nas blokuje. Jak sobie poradzić z tak zwanym złym stresem? Poniżej 6 przydatnych wskazówek.

fot. topgold

fot. topgold

Na początku warto zaznaczyć, że istnieją dwa typy stresu. Pierwszy z nich ma działanie wyzwalające energię, pozytywnie nastrajające do realizacji zadań, drugi wywołuje zmęczenie i pewnego rodzaju paraliż. Choć większości z nas może się wydawać, że ma do czynienia jedynie z tym drugim rodzajem stresu, to istnieją pewne sposoby, aby w organizmie wywołać pozytywne nastawienie oraz motywację do stresujących nas sytuacji.

  1. Myśl pozytywnie – zaufaj sobie i swoim umiejętnościom, które nabyłeś podczas odbywania kursu. Negatywne myślenie związane jest głównie z tym, że nie jesteś przekonany do swoich zdolności, dlatego na egzamin zapisz się wówczas, gdy będziesz czuł, że jazda nie jest dla Ciebie wyzwaniem, a zwyczajnym sposobem na przemieszczanie się. Pamiętaj, że to właśnie niska samoocena pogłębia poczucie odczuwania stresu.
  2. Uprawiaj sport – ćwiczenia fizyczne są jedną z ważniejszych metod kontroli stresu, a to dlatego, że powodują wydzielanie się endorfin do krwi, co powoduje, że czujemy się szczęśliwsi i zdrowsi. Trening fizyczny przyczynia się do tego, że do naszego mózgu poprawniej przepływa krew, w rezultacie dając organizmowi większą ilość tlenu i różnego rodzaju cukrów, które są niezbędne podczas intensywnego myślenia. Sport rozluźnia mięśnie oraz poprawia jakość snu, a przecież bardzo ważne jest, aby w dniu egzaminu być wypoczętym.
  3. Jedz czekoladę – najlepiej ciemną. Udowodniono, że jedzenie około czterdziestu gramów dziennie ciemnej czekolady przez okres dwóch tygodni redukuje poziom stresu w organizmie ludzi, którzy odczuwają silny niepokój (wyniki badań przeprowadzone przez Journal Of Proteome Research). Łączmy więc przyjemne z pożytecznym!
  4. Wyobraź sobie to, co czeka Cię na egzaminie – najlepiej w myślach uporządkuj sobie kolejne kroki, które będziesz musiał wykonać na egzaminie. Pozwoli to na większe opanowanie oraz uświadomienie, że nie jest to dla Ciebie nowa sytuacja. Jedź tak jak podczas lekcji z instruktorem. Pamiętaj, że jedyną zmianą jest jedynie inna osoba, która siedzi obok. Zaprezentuj więc jej wszystkie swoje umiejętności.
  5. Wystrzegaj się masowej paniki – nie siedź z innymi zdającymi osobami w poczekalni. To miejsce, w którym krążą różnego rodzaju plotki i historyjki na temat egzaminatorów, które w większości przypadków są nieprawdziwe. Dobrym rozwiązaniem jest przyjście na egzamin z przyjacielem lub członkiem rodziny – dzięki temu nie będziesz podatny na informacje płynące od nieznanych Ci osób.
  6. Słuchaj muzyki – a poczujesz się odprężony, zrelaksowany i w pełni sił, by stawić czoło nowym wyzwaniom. Potwierdzono, że słuchanie muzyki ma wpływ na wytwarzanie hormonów szczęścia, które odpowiadają za dobre samopoczucie oraz pomagają wyzbyć się negatywnych emocji. Tuż przed dniem egzaminu, warto postawić na muzykę relaksacyjną, która jest w stanie w pełni złagodzić negatywne działanie stresu.

Podsumowując, przed dniem egzaminu pamiętaj, aby oddać się zajęciom, które sprawiają Ci przyjemność – zagraj w piłkę z kolegami, idź na zakupy, popływaj na basenie, wyobraź sobie, że jesteś już po pozytywnie zdanym egzaminie. W dniu egzaminu pamiętaj, że do tego dnia przygotowywałeś się przez długi okres czasu i idziesz tylko potwierdzić swoje umiejętności i pokazać na co Cię stać. Miej świadomość, że w przypadku niepowodzenia świat się nie zawali, a Ty będziesz wiedział czego się spodziewać.

Leave a Reply


WordPress Anti-Spam by WP-SpamShield

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress